Wachtlijst behandeling apneu loopt schrikbarend op

Uit onderzoek van de ApneuVereniging blijkt, dat wachtlijsten voor apneubehandeling schrikbarend oplopen tot wel meer dan 6 maanden. Van de 600.000 tot 800.000 mensen met slaapapneu, zijn er momenteel maar 180.000 onder behandeling. Onbehandelde mensen met apneu zitten in een neerwaartse spiraal met grote gevolgen voor hun gezondheid en de samenleving. Tijdige diagnose kan gezondheidsschade en veel maatschappelijke kosten voorkomen.

wachtkamer‘Het aantal slaaponderzoeken neemt gelukkig jaarlijks met 10.000 toe. Ongeveer 150.000 apneu patiënten worden inmiddels behandeld. Jaarlijks groeit dit aantal met ongeveer 20.000 patiënten. Volgens de berekening is dit amper 15-20% van het aantal mensen dat aan apneu lijdt. Gemiddeld loopt iemand met apneu 5-8 jaar rond voor de diagnose gesteld wordt. Voor eenderde duurt het zelfs langer dan 8 jaar voor de apneupatiënten behandeling krijgen.

De patient zelf weet van niets

De eerste verklaring is dat de patiënt zelf niet doorheeft dat hij niet goed slaapt en meestal alleen via een oplettende partner op het idee gebracht kan worden dat hulp nodig is. Behandeling van bijkomende aandoeningen (comorbiditeiten) leidt de aandacht van de onderliggende oorzaak af. Dat verklaart mede dat zoveel apneupatiënten onder de radar van de artsen blijven. Kwalijk voor de patiënten en voor de samenleving,’ aldus Piet-Heijn van Mechelen, voorzitter van de ApneuVereniging.

euro 870757 640Economische kosten

‘Economisch kost dit veel. We weten dat onbehandelde apneu patiënten voor hun bijkomende klachten al te vaak behandeld worden, zonder de oorzaak te kennen. Tijdige diagnose en directe behandeling zou honderden miljoenen aan medische kosten schelen. Grootschalig onderzoek in Denemarken wees uit dat gemiddeld € 3860 per jaar onnodig zorgkosten besteed worden aan niet-onderkende apneu patiënten. Behandeling van apneu kost niet veel en levert gezonde, inzetbare en betrouwbare mensen op,’ zo bepleit Van Mechelen meer aandacht voor apneu.

Besparen op uitkeringen

Ook valt er een vermogen aan uitkeringen te besparen. ‘Als we kijken naar de cijfers voor uitkeringen dan schrikken we nog meer. Uitgaande van de laagste cijfers voor niet behandelde patiënten en de laagste cijfers voor arbeidsongeschiktheid (20 %, terwijl het boven de 50 jaar snel oploopt naar meer dan 55 % arbeidsongeschiktheid) dan kost onbehandelde osas méér dan 1 miljard euro aan uitkeringen. Ook hierbij geldt: de bijtijdse diagnose van apneu patiënten zou zomaar het dubbele bedrag kunnen besparen.’