Verband tussen slaaptekort en agressie niet aangetoond, wel minder impulscontrole

bozevrouwEr zijn talloze slaapstoornissen: inslaap- en doorslaapproblemen, slaapapneu (ademstilstand tijdens het slapen), rusteloze benen, slapeloosheid, maar ook overmatige slaperigheid. Die aandoeningen komen vaker dan gemiddeld voor onder mensen in de forensische psychiatrie.

Psychiater Jeanine Kamphuis onderzocht de rol van slaapproblematiek bij agressie. Ze vermoedde een rol voor gebrekkige impulscontrole en testte dat met ratten. Uit dit onderzoek bleek dat de dieren met slaapgebrek minder impulscontrole hadden.

Ze liet ook psychiatrisch patiënten en hun behandelaars vragenlijsten invullen. Uit de antwoorden bleek duidelijk, dat slaapproblemen de kans op agressief gedrag vergroten. Jeanine Kamphuis: ’De conclusie is dat er geen sprake is van een een-op-een-relatie tussen agressie en slaapproblemen. Maar het kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen bij mensen met deze vorm van kwetsbaarheid. Ik zeg altijd: door slaaptekort kan een kort lontje nog korter worden.’

Bron: Nederlands Dagblad