bijna 2000 leden!!

Apneu ontstaat door een blokkade van de bovenste luchtweg, dus moeten er manieren gevonden worden om de luchtwegen open te houden. Hieronder de meest gangbare behandelingsmethoden:

slaapmetmasker

Cpap
De meest gebruikte techniek hiervoor is de cpap (continous positive airway pressure). Met dat apparaat worden uw luchtwegen ’s nachts onder geringe overdruk opengehouden. Het apparaat, een soort luchtpomp, blaast via een slang en een masker lucht in. Het moet in principe de rest van uw leven iedere nacht gebruikt worden.

Meer weten over cpap’s en maskers, de verschillende typen, de afstelling, de opstelling en bevochtiging? Klik hier.

mrab

Mra
Bij lichte en matige osas wordt ook wel een mra (mandibulair repositie apparaat) aangemeten. Het is een soort beugel, die over de tanden geschoven wordt en die de onderkaak naar voren houdt. Er zijn verschillende soorten. De mra is niet voor iedereen geschikt.

Wilt u meer weten over de mra? Klik hier.

kaakoperatie

Kaakoperatie

De onder- en bovenkaak kunnen ook operatief naar voren worden gezet door een kaakoperatie.

Wilt u meer weten over deze operatie? Klik hier

knoingreepb

Kno-ingreep
Als apneu veroorzaakt wordt door teveel en slap weefsel in de bovenste luchtweg, kunt u dit laten wegsnijden of verstijven. Dan bent u in een keer van de klachten verlost. Maar, dat klinkt eenvoudiger dan het is. In de praktijk worden kno-ingrepen met name bij licht tot matig osas toegepast. En het is niet bij iedere patiënt blijvend succesvol.

Lees meer over het grote aantal ingrepen en welke ingreep bij wie succesvol is: klik hier

maagverkleining

Maagverkleining
Voor mensen met fors overgewicht (morbide obesitas: BMI boven de 35) wordt steeds vaker het aanbrengen van een maagband of een maagverkleinende operatie overwogen.

Wilt u meer weten over deze ingrepen? Klik hier

positietrainer nightbalance

Positietrainer

De meeste ademstilstanden ontstaan, wanneer men op de rug slaapt. Positietraining leert mensen aan om op de zij te gaan slapen.

Wilt u meer weten over deze training? Klik hier

20150430 tongzenuwsimulator

Tongzenuwstimulator

Deze behandeling is nog in het ontwikkelstadium: door middel van een soort pacemaker wordt de tongzenuw gestimuleerd bij ademstilstanden.

Wilt u meer weten over deze behandeling? Klik hier

Wanneer welke behandeling?

In de osas-richtlijn is op basis van internationaal onderzoek vastgesteld welke behandeling in welk geval de voorkeur verdient. Klik hier en lees hoe de keuze bepaald wordt.

Wat u zelf kunt doen

U kunt zelf veel doen om uw klachten te verminderen. Bijvoorbeeld zorgen voor een regelmatig dag- en nachtritme, slapen in een donkere slaapkamer en het beperken van uw alcoholgebruik. Lees meer over deze en andere maatregelen: klik hier

Wat u zelf moet doen
De diagnose osas komt meestal na een vermoeiende tijd van afnemende energie en steeds meer bijkomende klachten. Naast osas moeten ook de bijkomende klachten behandeld worden. een multidisciplinaire behandeling kan het beginpunt zijn van een langdurig opwaartse spiraal. Kijk hier voor een compleet actieprogramma met checklist.

Wat soms ook helpt (of niet)

Didgeridoo spelen, een tennisbal in je pyjama, neus spray, is het wat? Lees hier