Waardes na slapen met een cpap

Alles wat met de aandoeningen te maken heeft. Vraag naar of post over de eigen ervaringen

Moderator: Forum Beheerders

Waardes na slapen met een cpap

Berichtdoor G.Felipo » 17 dec 2010 -23:38

Ik heb nu 3 dagen geslapen met een cpap met luchtbevochtiger. Toen ik begon met het gebruik had ik een AHI van 16. Na de 1ste nacht was het 1.0 na de 2de nacht 0.4 na de 3de nacht was het 0.3. Ik vraag mij af of er iemand is die zelfde ervaring heeft, dat direct na aanvang van het gebruik de AHI waardes zo heeft zien terug lopen. Ik twijfel namelijk door deze gegevens aan de uitslag van de slaaptest.

Ik hoor graag van andere leden wat hun ervaring/mening is.
Groet Gerrit
G.Felipo
New Member

Re: Waardes na slapen met een cpap

Berichtdoor bprosman » 17 dec 2010 -23:55

dat direct na aanvang van het gebruik de AHI waardes zo heeft zien terug lopen

Je PAP zorgt er voor dat je apneu's "weggeblazen" worden en dat lijkt hij prima te doen. Je AHI was al niet zo heel hoog dus de cPap hoeft ook niet zo heel hard te werken. Wat is je druk ?

Groeten, Bram
Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away. - Hilary Cooper
bprosman
Site Admin

Berichtdoor G.Felipo » 18 dec 2010 -00:10

Hallo Bram,

De druk is 8. Ik stelde deze vraag omdat ik van de longverpleegkundige en de longarts hoorde dat ik het apparaat mijn leven lang moet blijven gebruiken. Ook zou het wel enige tijd in beslag nemen voor de AHI naar beneden zou gaan. Weet jij ook of er mensen zijn die na verloop van tijd het apparaat niet meer nodig hebben.

Groet Gerrit
G.Felipo
New Member

Berichtdoor Erik Apneu » 18 dec 2010 -00:23

Hoi,

Ik kom van 78 en ging vrij snel naar beneden, naar 4-5. Met een nieuw masker zelfs nog verder naar 2-3.

Dus de AHI zijn fors minder. Voel me echter nog wel erg vermoeid.
Gebruikde resmed S9 met een neusmasker mirage activa lt
Erik Apneu
Special Member L

Berichtdoor CoBen » 18 dec 2010 -10:42

Beste Gerrit,
Ook zou het wel enige tijd in beslag nemen voor de AHI naar beneden zou gaan.

Ik ben zo vrij om het daarmee oneens te zijn.
Natuurlijk zijn er mensen die, door omstandigheden, niet direct een terugval van de AHI hebben, onmiddelijk nadat ze met cpap therapie begonnen zijn.
Maar zoals ik redeneer en ook zelf ervaren heb, zal de cpap de AHI gelijk de eerste nacht al omlaag brengen.

Of er mensen zijn die ooit van hun cpap afkomen? Die zijn er inderdaad. Maar het is toch zeldzaam en zij moeten flink afvallen (als de apneu door overgewicht wordt veroorzaakt) of succesvolle operaties ondergaan en tot nu toe zijn er ook daarvan maar enkele gevallen bekend in dit forum.

Wees blij met het resultaat en laat je niet teveel beinvloeden door die cijfertjes.
Hoe je je voelt, dat is het voornaamste. Ik verwacht dat het met jou wel zal goed komen.

Met vriendelijke groeten,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.
CoBen
Site Admin

Berichtdoor G.Felipo » 18 dec 2010 -11:35

Beste Ben,

Bedankt voor je antwoord. De vraag of er mensen bekend zijn die van de Cpap afkomen komt voort uit de beperking van mobiliteit voor mensen met apneu. Voor de rijvaardigheid heeft het nogal wat consequenties en ik neem aan dat velen daar onder lijden. Dus zou het fantastisch zijn als mensen ook weer van de apneu door gebruik van het apparaat afkomen. Afvallen zou inderdaad beter zijn maar sommige mensen zullen dat niet kunnen door bijvoorbeeld medicijn gebruik.

Groet Gerrit
G.Felipo
New Member

Berichtdoor bprosman » 18 dec 2010 -12:37

Ook ik snap die redenering niet helemaal dat het even zal duren voor je AHI naar beneden gaat. Een PAP is bedoeld om de "mechanische" obstructie in je keel "weg te blazen" dus als deze goed ingesteld is zou dat al vannacht 1 moeten gebeuren. Vergelijk het met een tuinslang waar een knik in zit, verhoog je de druk door de kraan verder open te draaien dan gaat deze knik ook vaak weg. Wat WEL een paar dagen kan duren is of je wel of niet effect voelt. Dit is per persoon heel verschillend.

Voor de rijvaardigheid hoef je niet van je PAP af te zijn, als je adequaat behandeld wordt mag je na (ik meen 3 maanden) weer rijden.
Wat betreft "er vanaf komen" ben ik bang dat ik slecht nieuws voor je heb. Behalve die enkeling (1 op de 800) die er vanaf komt door (flink) af te vallen gebeurt dat niet. Je hebt namelijk een "Mechanische obstructie" in je keel en die verdwijnt niet vanzelf.

Groeten, Bram
Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away. - Hilary Cooper
bprosman
Site Admin

Berichtdoor Henk D » 18 dec 2010 -14:40

G.Felipo schreef:Ik heb nu 3 dagen geslapen met een cpap met luchtbevochtiger. Toen ik begon met het gebruik had ik een AHI van 16. Na de 1ste nacht was het 1.0 na de 2de nacht 0.4 na de 3de nacht was het 0.3. Ik vraag mij af of er iemand is die zelfde ervaring heeft, dat direct na aanvang van het gebruik de AHI waardes zo heeft zien terug lopen. Ik twijfel namelijk door deze gegevens aan de uitslag van de slaaptest.

Ik hoor graag van andere leden wat hun ervaring/mening is.
Groet Gerrit

Hieruit blijkt dat je CPAP uitstekend z`n werk doet en de druk voldoende is :D

Vorige maand gaf de slaapregistratie bij mij ook 1 per uur aan met CPAP. :D
Een glimlach.....
......is dat geen goed begin
van een nieuwe zin!
Henk D
Special Member XL

Berichtdoor Catweazle.nl » 18 dec 2010 -16:15

Ja AHI zal wel al vanaf dag 1 naar beneden gaan, maar het duurt even voordat het stabiliseert.
Naast de bewuste gewenning, heb je het onbewuste gedeelte.
Het mechanische wordt in eerste instantie tegengewerkt door je lichaam, dat op de nieuwe situatie reageert.
Meestal , in eerste instantie, met een afwijzende reactie.

Het is overigens het beste om conclusies te trekken aan de hand van een week meetgegevens.
En den telkens vergelijken met een volle andere week.
Zo vlak je dagen met stress of andere zaken die je slaapkwaliteit beïnvloeden uit

Groet, Daan
Resmed S9 autoflex (cpap-mode) met Climatube
Masker: Resmed Mirage Quatro FX,
Beheerder http://www.apneu-portal.nl .
Catweazle.nl
ApneuForum Supporter

Keer terug naar Slaapapneu - hoe ga jij ermee om?