Zuurstofgehalte in bloed

Heeft u naast slaapapneu nog last van een andere kwaal, waarvan u denkt dat er een verband is met de apneu? Schrijf erover in dit forum

Moderator: Forum Beheerders

Zuurstofgehalte in bloed

Berichtdoor Praline » 18 jan 2012 -23:22

Ben gisteren op controle moeten komen bij de longarts....vorige keer stond het zuurstofgehalte in mijn bloed op 44, en nu op 56. Wat volgens haar nog niet optimaal was. Weet iemand hoeveel dat minimaal moet staan ? En kan mijn vermoeidheid daar vandaan komen ? Soms zak ik na een lichamelijke inspanning als een pudding in elkaar en kom ik niet meer vooruit.

Hoe kan ik het zuurstofgehalte in mijn bloed omhoog krijgen ?
Praline
Special Member

Re: Zuurstofgehalte in bloed

Berichtdoor CoBen » 19 jan 2012 -11:20

Beste Praline,

Ik vraag mij af hoe bij u het zuurstofgehalte gemeten wordt.
Ik ben bekend met de term Saturatie, wat een maat is voor de hoeveelheid zuurstof in het bloed. De waarde daarvan is bij een gezond mens 95% of hoger. Bij minder dan 90% wordt er gesproken over desaturatie.

Ik wil u niet in paniek brengen, omdat ik denk dat in Belgie de manier van meting, mogelijk geheel anders zal zijn dan hier.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.
CoBen
Site Admin

Berichtdoor Peter vdS » 19 jan 2012 -19:07

Praline schreef:Ben gisteren op controle moeten komen bij de longarts....vorige keer stond het zuurstofgehalte in mijn bloed op 44, en nu op 56. Wat volgens haar nog niet optimaal was. Weet iemand hoeveel dat minimaal moet staan?

Het gaat om de zuurstofsaturatie, dat is de hoeveelheid zuurstof in het bloed ten opzichte van wat er maximaal in kan zitten. Een normaal mens zit op zo'n 97, maar pas als je onder de 90 komt gaat een dokter zich zorgen maken. Bergbeklimmers zitten vaak in de buurt van de 80 zonder dat het kwaad kan, maar die zijn daar dan ook speciaal in getraind.

Als je 's nachts een te lage zuurstofsaturatie hebt door de apneus dan moet daar dus duidelijk iets verbeteren. Als je dit ook overdag hebt mankeert er iets aan de zuurstofopname in het bloed. Ik zou de longarts eens vragen naar de oorzaak en de behandelmogelijkheden, want het is echt niet gezond zo.

P.
Lucht! - tweede druk (2014) - isbn 9789491439513
Peter vdS
Special Member XXL

Berichtdoor sanke » 29 feb 2012 -08:45

hoi Praline,

Ik heb ook een tekort aan zuurstof in mijn bloed. bij mij hebben ze dat met een polsprik gemeten, bij jou ook?

Volgens mij is er een verschil tussen saturatie en O2 in het bloed, mijn satrapie is binnen de normale waarden met name tussen 95 en 98 %. De pO2 is bij mij te laag, volgens de dokter goed voor iemand van 80 jaar maar ik ben er nog maar net 35.

Ik weet niet welke waarde jij bedoelt hierboven? Hoe hebben ze deze gemeten?

Ik heb een longfoto en blaastest moeten doen, longfoto in orde, blaastest niet, vandaar een slaaponderzoek over 2 weken.
sanke
New Member

Berichtdoor Praline » 01 maart 2012 -07:14

Ik heb geen idee van welke waarde ze nu eigenlijk aangegeven hebben, dat kan ik tijdens de volgende controle vragen, maar dat is pas in april, dus ik moet nog even geduld hebben....Ondertussen doe ik maar wat ze gezegd heeft : cpap goed gebruiken, niet teveel zware lichamelijke inspanningen doen, zo weinig mogelijk roken...

Vannacht toch voor het eerst 8 u aan een stuk door geslapen, momenteel voel ik me kiplekker..
Praline
Special Member

Keer terug naar Medische problemen als oorzaak of gevolg