Verschillen in waarden tussen dreamstation en Sleepyhead

Hier alle ervaringen en tips betreft SleepyHead uitlees-software.

Moderator: Forum Beheerders

Verschillen in waarden tussen dreamstation en Sleepyhead

Berichtdoor henkbart » 20 jul 2016 -14:37

Hallo,

Ik heb een Philips Dreamstation en bijbehorende uitlees software Encore Pro 2.
Sleepyhead versie 1.00 Beta 2.

Normaal zijn er niet zoveel verschillen bij tussen deze twee programma's, maar laatst had ik even een slechte dag.
Volgens de Dreamstation zelf en EncorePro was de AHI 12,6
Volgens Sleepyhead was dat 11,25.

Dat vind ik een nogal groot verschil.
Is dit verklaarbaar of klopt er iets niet??

Henk
henkbart
New Member

Re: Verschillen in waarden tussen dreamstation en Sleepyhead

Berichtdoor Jools » 20 jul 2016 -15:03

Hallo Henk,

SleepyHead is zogenaamde open source software waar voortdurend aan gesleuteld wordt om het beter te maken. De makers zeggen ook dat er kleine verschillen kunnen zijn met de professionele software van de verschillende merken. Maar als je bedenkt dat SleepyHead de data van al die verschillende merken kan interpreteren, is het best een goed presterend programma. Hoe dan ook, houd altijd een slag om de arm bij het interpreteren van de gegevens, ook die van de merksoftware. Kleine onzuiverheden zullen er altijd blijven en de polysomnografie van het ziekenhuis is nog altijd het beste.

Groeten,
Julius
Resmed Airsense 10 Autoset druk 6.2 - F&P Brevida - AHI < 1.0
Jools
V.I.P Member XL

Berichtdoor henkbart » 20 jul 2016 -15:13

Hallo Julius,

Ik snap goed dat er enig verschil kan zijn. De DreamStation werkt met 1 cijfer achter de komma, en Sleepyhead met 2. Daardoor krijg je al verschillen.
Dat kan soms enkele tienden van procenten zijn.
Echter bij mij was die 1,35% en dat vind ik best veel. Vandaar dat ik de vraag stelde.
Ik ga er maar even van uit dat de Encore Pro het toch wel redelijk goed zal doen (werken ze in het ziekenhuis ook mee).

Misschien kunnen de ontwikkelaars van Sleepyhead hier iets mee.
Vandaar dat ik het geschreven heb.

Henk
henkbart
New Member

Berichtdoor Jools » 20 jul 2016 -17:30

In feite hebben de metingen van elke cpap-software hun beperking.

Voor de registratie van een obstructieve apneu is bijvoorbeeld een afsluiting van de ademweg nodig die langer dan 10 seconden duurt waarbij de zuurstofsaturatie significant daalt. Cpaps meten geen zuurstofsaturatie (al hebben sommige apparaten daar wel ondersteuning voor), dus in feite kan een cpap sowieso al geen 'officiële' apneu's registreren.

Bij hypopneu's en centrale apneus (je weet dat de AHI een ratio is van CA's, OA's en HA's) wordt het nog moeilijker.
Bij de eerste moet de cpap aan de hand van een bepaalde aan de flow curve gerelateerde waarde vaststellen wanneer er sprake is van een te geringe ademhaling. Dat kan per merk en software verschillen.
Bij een centrale apneu is het altijd maar de vraag of het echt een centrale apneu is. Zodra er een ademstilstand wordt geregistreerd zendt de cpap namelijk kort pulsjes uit aan de hand waarvan moet worden vastgesteld of er wel of niet sprake is van een obstructie. Als de pulsjes weerstand ondervinden, is het een OA, zo niet dan is het een CA. Dat verschil luistert echter nogal nauw en je kunt je ook hier voorstellen dat zonder registratie van de hersengolven en de zuurstofsaturatie het vaststellen van CA of OA veel minder betrouwbaar is.

Om het nog ingewikkelder te maken registreren cpap's geen RERA's (op hypopneu lijkende events waarbij de ademhaling belemmerd wordt), waar men in het ziekenhuis dat wel kan. Volgens sommige richtlijnen horen deze ook in de AHI verwerkt te worden, dus daar schiet de cpap dus sowieso tekort.

Daar komt nog bij dat elke cpap-software zijn 'false positives' kent. Ik ben ze zowel in SH als in ReScan (de officiële software van ResMed) tegengekomen. Je ziet dan zomaar een event-markering terwijl je duidelijk aan de flow rate kunt zien dat er helemaal geen ademstop plaats vindt.

Kortom, SH en de merk-software kunnen een heel aardig algemeen beeld geven van wat er gaande is zolang je in acht neemt dat lang niet alles tot in detail juist gemeten wordt. Voor een echt betrouwbare meting is de polysomnografie nog steeds het beste. Vandaar dat het slaaponderzoek vaak in de loop van de behandeling herhaald wordt.

Groeten,
Julius
Jools
V.I.P Member XL

Berichtdoor Ruud J, » 20 jul 2016 -18:20

Ik had het niet beter kunnen verwoorden..... [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile]

Groet RuudJ [tanz] [tanz] [tanz] [tanz] [tanz]
Medewerker AV-Kennisteam

ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
ResMed AirSense 10/Airfit P10/AHI 2.4
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING,€30 / €27,50/JAAR?
WORDT LID EN ONTVANG 4X APNEUMAGAZINE + 10X het APNEUBULLETIN PER JAAR.
Ruud J,
Moderator

Berichtdoor Jools » 20 jul 2016 -18:31

Ruud J, schreef:Ik had het niet beter kunnen verwoorden..... [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile]

Groet RuudJ [tanz] [tanz] [tanz] [tanz] [tanz]

Hè, die steek ik lekker in mijn zak. :D
Jools
V.I.P Member XL

Berichtdoor henkbart » 20 jul 2016 -19:52

Hallo Julius.

HEEEEEL duidelijk verhaal.

Hoe goed of slecht een CPAP ook werkt, deze is de bron van de gegevens.
Die worden op de SD-kaart weggeschreven. En deze zijn dus gelijk voor de 'uitlees-software'
Het enige wat de software doet, is dit 'vertalen' in 'simpel' leesbare rapporten.

Blijkbaar worden de gegevens dus anders ge-interpreteert door de twee programma's.
En dat zou toch bijna hetzelfde moeten zijn.
Ik zou graag eens de 'rauwe' data willen kunnen interpreteren, om eens te kijken waarom er soms zulke verschillen kunnen ontstaan.

Henk
henkbart
New Member

Berichtdoor Jools » 20 jul 2016 -20:20

Sterker nog, de ene cpap is de andere niet. Ze hebben ieder hun eigen meetmethode en data-registratie. Het werkt dus eerder andersom: hoe vertaal je de verschillende cpap-data in dezelfde grafieken? Jedimark, de ontwikkelaar van SleepyHead, past dat allemaal per merk cpap aan. Als je geïnteresseerd bent, hij is soms te vinden op Apnea Board: http://www.apneaboard.com/forums/index.php . Dat forum is sowieso een uitstekende bron voor info over slaapapneu.

Groeten,
Julius
Jools
V.I.P Member XL

Berichtdoor Ruud J, » 20 jul 2016 -20:47

Henk, altijd uitgaan van de door de fabrikant uitgegeven Uitlees software.

Mark, de ontwikkelaar van Sleepyhead in Australië probeert zoveel mogelijk alle merken te ontleden en deze zo goed als mogelijk is voor SleepyHead geschikt te maken.

Uit ervaring weet ik dat de Fisher & Paykel ICON (+) en de Devilbiss wel kan worden uitgelezen door SleepyHead, maar dat sommige gegevens (nog) niet 100 % kloppen. Overigens worden juist deze gegevens door de officiële Uitlees software van de fabrikanten zelf helemaal niet in hun rapporten weergegeven. Je kunt dus spreken dat SleepyHead juist extra informatie wil verstrekken, echter dat deze nog niet goed kan worden weergegeven. Dit in tegenstelling van de gegevens van de merken Philips Respironics system one en Resmed S9 en AirSense 10, die uitstekend door SleepyHead worden weergegeven tov van de officiële Uitlees software Encore Basic of Encore Pro (Philips) en Rescan (Resmed).

De Dreamstation van Philips Respironics is als laatste aan SleepyHead toegevoegd.

Het kan kleine afwijkingen geven, maar dat kan bij alle merken voorkomen.

Niet teveel bij stilstaan.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kennisteam

Ruud J,
Moderator

Berichtdoor henkbart » 20 jul 2016 -21:14

Hallo Ruud,

Daar ben ik ook van uit gegaan dat de maker van het apparaat zijn software het meest betrouwbare resultaat geven.
Ik zal wel contact opnemen met de maker van Sleepyhead om te kijken of ik hem kan helpen de verschillen, die ik heb gevonden, kunnen bijwerken. Dat om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.

Henk
henkbart
New Member

Berichtdoor Ruud J, » 20 jul 2016 -21:26

Henk, je hebt een PB.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kennisteam

Ruud J,
Moderator

Berichtdoor Joop123 » 14 sep 2016 -19:20

Ik kom voor mijn Resmed ook verschillen tegen tussen SH en Rescan. Soms best veel. SH geeft bv een AHI van 5,68, tewijl Rescan 2,8 aangeeft. De logging van Rescan past meer in het patroon.

De data in Rescan begrijp ik ook niet helemaal. Voor max. lekkage vind ik bv in Sleepyhead een waarde van 31,2. In Rescan 28,8 bij de statistieken. Als ik inde grafieken van Rescan kijk, zie ik de de waarde van 31,2 wél terug.

Ook als ik een rapport over een aantal dagen draai in Rescan, dan is de data anders dan ik zou verwachten dan wanneer ik het zelf uitreken.

Er zal wel een logica achter zitten, maar als je die niet weet is het heel verwarrend...

Gr. Joop
ResMed 9s met bevochtiger/ Verwarmde slang/ Resmed Mirage Quattro fulface masker
Druk 9,6
Begin AHI: zijligging 14/ rugligging 77
AHI nu: gemiddeld iets boven 1
Begonnen met CPAP 6-dec-2013
Joop123
Special Member XL

Berichtdoor mrjeffrey » 13 feb 2017 -12:05

henkbart schreef:Hallo,

Ik heb een Philips Dreamstation en bijbehorende uitlees software Encore Pro 2.
Sleepyhead versie 1.00 Beta 2.

Normaal zijn er niet zoveel verschillen bij tussen deze twee programma's, maar laatst had ik even een slechte dag.
Volgens de Dreamstation zelf en EncorePro was de AHI 12,6
Volgens Sleepyhead was dat 11,25.

Dat vind ik een nogal groot verschil.
Is dit verklaarbaar of klopt er iets niet??

Henk

Hallo Henk,

Ik heb een vraag over de uitleessoftware Encore Pro 2. Heb je deze van je leverancier gekregen of moest je deze zelf kopen. Zo ja, waar heb jij deze aangeschaft en is hij in het Nederlands ok enkel Engelstalig verkrijgbaar en wat zijn de kosten.

Alvast bedankt!

Jeffrey
mrjeffrey
New Member

Keer terug naar SleepyHead uitlees Software