RERA

Hier alle ervaringen en tips betreft SleepyHead uitlees-software.

Moderator: Forum Beheerders

RERA

Berichtdoor Peter Trendbox » 10 apr 2017 -11:05

Beste forum leden,

Mijn Philips Remstar geeft via Sleepyhead aan dat ik nogal wat RERA's heb. Als ik het goed begrijp komt dat ik niet in mijn remslaap kom mijn RE index is 3,5. de apneus zitten zo rond de 1 en dat is dus prima. Mijn vragen zijn concreet:
1) klopt het dat de rera index een maat is voor goed slapen en in en uit je remslaap komen?
2) hoe kan ik de rera index naar beneden krijgen

bvd voor de antwoorden.
Peter Trendbox
New Member

Re: RERA

Berichtdoor Ruud J, » 10 apr 2017 -19:11

Peter,

de enige die met Rera werkt is dus Philips Respironics. Wij, van de Apneuvereniging vinden Rera daarom ook niet erg belangrijk. Je kunt dit ook niet echt beïnvloeden. Het wordt niet meegenomen in de AHI.

RERA
Respiratory Event Related Arousal, (gedeeltelijk) ontwaken, gerelateerd aan een ademincident. Een reeks ademhalingen gekenmerkt door toenemende ademhalingsinspanning leidt tot een prikkeling uit de slaap, die echter niet voldoet aan de criteria voor een apneu of hypopneu. Het is een term van de Respironics System One en wordt gedefinieerd als een ontwaken uit de slaap nadat gedurende 10 seconden of langer ademhalingen worden gekenmerkt door toenemende inspanning, maar die niet voldoen aan de criteria voor een apneu of hypopneu. Snurken, dat meestal wordt geassocieerd met deze aandoening, hoeft niet aanwezig te zijn. Het RERA algoritme meet een opeenvolging van ademhalingen die zowel een subtiele verlaging van de luchtstroom als een progressieve beperking van de stroming vertonen. Indien de ademhaling wordt beëindigd door een plotselinge toename in de luchtstroom met de afwezigheid van stroombegrenzing en indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden voor een apneu of hypopneu, wordt het een RERA genoemd.
Overigens wordt de therapiedruk hierdoor niet aangepast.

Heel veel info over Apneu termen vind je hier:

http://www.apneuvereniging.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=7774

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kennisteam

ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
ResMed AirSense 10/Airfit P10/AHI 2.4
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING,€30 / €27,50/JAAR?
WORDT LID EN ONTVANG 4X APNEUMAGAZINE + 10X het APNEUBULLETIN PER JAAR.
Ruud J,
Moderator

Berichtdoor kdrkdr » 11 apr 2017 -07:37

In het blad van de apneu vereniging stond laatst een artikel van een arts van Kempenhage die stelde dat er juist WEL naar rera's gekeken moet worden, zeker bij vrouwen

Edit: Ik heb het even nagekeken. Het artikel staat in het magazine van juni 2016. Het gaat om een interview met Karl Schreuder. Leden kunnen het blad downloaden vanaf de website van de vereniging.
Ook Weinmann en Resmed leveren apparaten die RERA's meten en/of behandelen
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker.
kdrkdr
Special Member XL

Berichtdoor Jools » 11 apr 2017 -11:14

Hallo Peter en kdrkdr,

Rera's zou je kunnen omschrijven als ademhaling-events die de slaap verstoren zonder dat er een volledige (apneu) of geleidelijke (hypopneu) afsluiting van de ademweg ontstaat. Wat er wel gebeurt kun je mooi zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3Ehb7U78P5w .

Er zijn verschillende vormen van RERA's, maar het komt er allemaal op neer dat er dus een vernauwing (flow limitation) van de ademweg ontstaat zonder dat er apneu's of hypopneu's gemeten worden.

Ik ben het met Ruud eens dat je de RERA's die door een cpap worden gemeten met enige reserve moet bekijken. Vanochtend nog legde mijn nieuwe longarts mij uit dat zij de gegevens van de cpap wel uitlezen en gebruiken, maar het vaststellen van rera's gebeurt alleen via een PSG. Dit omdat de meetmethoden van de PSG veel uitgebreider en accurater zijn.

Hoe dan ook, de behandeling van RERA's geschiedt vrijwel exact hetzelfde als die van apneu's en hypopneu's, namelijk met de cpap, een MRA of een KNO-ingreep.

Groeten,
Julius
Laatst bijgewerkt door Jools op 11 apr 2017 -13:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Resmed Airsense 10 Autoset druk 6.2 - F&P Brevida - AHI < 1.0
Jools
V.I.P Member XL

Berichtdoor kdrkdr » 11 apr 2017 -12:56

Mooi filmpje. Uiteraard moet je de metingen van de cpap met een korrel zout nemen. Een RERA van 3,5 bij een AHI van 1 van OP zou ik ook niet nerveus van worden en gewoon blij mee zijn.
Ik ben wel erg in dit onderwerp geïnteresseerd omdat mijn partner een AHI heeft van 5 en de cpap ook nog 6 aangeeft voor RERA's. Ziekenhuis zegt "kijken we niet naar", maar ik ga het onderwerp niet kapen :D
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker.
kdrkdr
Special Member XL

Berichtdoor Peter Trendbox » 13 apr 2017 -08:59

Beste Leden,

Dank voor de antwoorden. Met name het artikel en en het filmpje hebben mij geholpen.

Groet Peter
Peter Trendbox
New Member

Keer terug naar SleepyHead uitlees Software