SleepyHead gebruikersvragen

Hier alle ervaringen en tips betreft SleepyHead uitlees-software.

Moderator: Forum Beheerders

SleepyHead gebruikersvragen

Berichtdoor J-Lo » 15 maart 2014 -13:26

Hallo allemaal,

Misschien is het handig om ook een topic met vragen mbt SleepyHead gebruiksinformatie te maken.

Ik heb een vraag met betrekking tot de Daily grafieken, de AHI grafiek lijkt me gemaxed in het voorbeeld hieronder op 15, terwijl ik vermoed dat ik hogere AHI-waarden scoor tussen 2:10 uur en 2:15 uur in dit plaatje. Heeft iemand een idee waarom dit is ?

Afbeelding

Misschien een kwestie van settings of zo ?
Ik gebruik 'm nu enkele weken en hij laat nooit hoger dan 15.0 zien, terwijl de aanlooppieken dit wel lijken te suggereren.

Ik ben nog erg aan het ontdekken wat dit allemaal betekent en hoe te interpreteren, dus als iemand iets opvalt, laat maar weten.

Bedankt,
Jan
CPAP Philips Respironics Remstar Pro CFlex+ ; druk : 9,0 bevochtiging : 4-5 C-Flex+ : 2
Opus Nasal Pillow Mask (intranasaal) - Hybernite (universele) verwarmde slang
Begonnen in 08/2012 met AHI 68. Nu : AHI 3-5 gemiddeld...
J-Lo
Junior Member

Re: SleepyHead gebruikersvragen

Berichtdoor Ruud J, » 15 maart 2014 -20:26

Hallo Jan,

Je wens wordt in zoverre verhoord, dat jouw vraag nu een sticky is en deze blijft nu staan. Andere mensen kunnen hier dan ook hun vraag kwijt.

Hou er rekening mee dat SH nog steeds in Beta stadium verkeerd. Het is nog lang niet af.

Antwoord op jouw vraag. Wat mij in het algemeen bij SleepyHead is opgevallen, is dat de indeling/range van AHI soms blijft staan als je in Daily van datum veranderd. Ga je dan terug naar de oorspronkelijke datum of sluit je SH en start je deze daarna opnieuw op, dan kan de indeling anders/gecorrigeerd zijn.

Je hebt bij Preferences het vinkje aangezet bij het tabblad CPAP bij Zero Reset, naast 60 minuten.

Dit houd in dat de telling van de AHI per uur opnieuw wordt geteld. Jij begon het uur om 1H19. Dus elk uur vanaf 1H19 wordt de AHI op nul gezet. Zo kun je makkelijk zien wat voor aantal Apneu's en Hypopneu's je per uur hebt gehad.

Aan de linkerkant zie je verschillende tabbladen staan: Details, Events, Notes en Bookmarks.

Klik op tabblad Events. Waarschijnlijk zie je daar staan: PB, CA, OA, H en RE.

In jouw AHI is opgenomen: CA, OA en H.

Bij elk item staat een dropdown teken voor. Klik daar op. Je ziet nu de tijdstippen staan waarop de Event's hebben plaatsgevonden. Klik je op zo Event. Dan ga je in de grafiek direct daar naar toe.

Als je nu alle Event's optelt tussen 2H10 en 2H15 dan weet je of dit klopt. In het plaatje is dit voor ons niet goed te zien.

Laat je even weten wat de uitslag is?

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kennisteam

ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
ResMed AirSense 10/Airfit P10/AHI 2.4
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING,€30 / €27,50/JAAR?
WORDT LID EN ONTVANG 4X APNEUMAGAZINE + 10X het APNEUBULLETIN PER JAAR.
Ruud J,
Moderator

Berichtdoor J-Lo » 16 maart 2014 -13:35

Dank voor je reactie, nu wordt me weer het een en ander duidelijker.

Ik heb even gedetailleerd uitgedraaid :
Afbeelding

En zoals ik het nu zie wordt er vanaf 1:59 opgebouwd tot een AHI van 10 (uurgemiddelde) en omdat er na 2:09 geen events meer zijn, blijft die AHI dus voor die periode (60 minuten) op 10 hangen waarna het gemiddelde weer gereset wordt.
AHI-waarden : OA's variëren tussen de 45 - 90, CA's tussen de 60 - 105 en Hypopnea's tussen de 45 - 105.

Denk je dat het verder nog tekenend is dat ik het meest Hypopnea's heb gedurende de nacht (elke nacht over een langere periode) ? Of maakt dat niet uit voor het type slaapapneu.

Tussen 1:59 en 2:09 dus gemiddeld toch AHI 70+ met masker, da's best pittig.
Afbeelding

Als jij er nog iets anders in ziet, schiet maar.
Bedankt voor de uitleg.
CPAP Philips Respironics Remstar Pro CFlex+ ; druk : 9,0 bevochtiging : 4-5 C-Flex+ : 2
J-Lo
Junior Member

Berichtdoor Boudewijn » 22 maart 2014 -10:15

Ik denk dat er nog een misverstand in zit.
AHI-waarden : OA's variëren tussen de 45 - 90, CA's tussen de 60 - 105 en Hypopnea's tussen de 45 - 105.

Het getal tussen haakjes achter elke gebeurtenis is niet de AHI, maar de gemeten tijdsduur in seconden. Al deze gegevens worden domweg overgenomen uit de CPAP, er wordt niets aan veranderd door SleepyHead.
Afbeelding
Kort lontje?!

ResMed AirSense 10 Auto met HumidAire 6i
    ResMed Quattro Air
    SleepyHead versie 1.0.0 !
7 - 11 cmWk, AHI<=1
Boudewijn
Special Member XXL

Berichtdoor J-Lo » 22 maart 2014 -23:50

Boudewijn schreef:Ik denk dat er nog een misverstand in zit.

Het getal tussen haakjes achter elke gebeurtenis is niet de AHI, maar de gemeten tijdsduur in seconden. Al deze gegevens worden domweg overgenomen uit de CPAP, er wordt niets aan veranderd door SleepyHead.

Dank je voor het meedenken, maar die waarden heb ik niet afgeleid uit de cijfers achter de gebeurtenissen, maar door de perioden te belichten waarin die OA's/CA's en H's speelden (dan verschijnen boven de grafieken de AHI-waarden).

Inmiddels heeft RuudJ een sessie meegeken in m'n sleepyhead software en is me het een en ander duidelijker geworden.

Ook zag ik dat er nog een bugje zit in de SleepyHead-software zit daar waar het om de schaalverdeling van de AHI-grafieken gaat.
Die wordt standaard vastgezet op het nachtmaximum van de recentste datum, maar kan gecorrigeerd worden door het grafiekvenster even een stukje kleiner of groter te maken.
J-Lo
Junior Member

Keer terug naar SleepyHead uitlees Software