aantal vermeden apneus ?

Hier alle ervaringen en tips betreft SleepyHead uitlees-software.

Moderator: Forum Beheerders

aantal vermeden apneus ?

Berichtdoor cpke » 25 okt 2015 -21:55

Misschien een héééél domme vraag.. maar iemand zei ooit dat domme vragen niet bestaan..
maar misschien zeggen mensen dat alleen om toch die domme vragen te krijgen.. en eens goed te kunnen lachen ;)

In SH kan je via de AHI makkelijk en snel aflezen hoeveel AHI/uur je hebt gehad ondanks het masker.

Kan je ergens op de een of andere wijze opmaken hoeveel apneus er vermeden zijn doordat je net het masker op had?
Ik vermoed van niet.. want tja..ze waren er niet door het masker..

Grtz
cpke

Re: aantal vermeden apneus ?

Berichtdoor Renpat » 25 okt 2015 -22:22

dit een domme vraag? Integendeel, een hele goede zelfs. Enneh...ik zei er ook bij dat er alleen domme antwoorden bestaan. Ooit had ik widkunde les en het onderwerp was kansberekwning. Ik begreep er niets van en stelde een vraag. Ik werd zelfs door de leraar uitgelachen.....dat was dus het domste antwoord, omdat ik en er nog steeds niets van begreep en ik wel uitkeek om nog een vraag te stellen. Bij die leraar....

Dus als je uitgelachen eordt omdat je een vraag stelt is degene die lacht de domme partij?,

Dan je vraag. Ik denk dat je eigenlijk hiervoor moet kijken naar de originele meting. Bij mij was dat een ahi van 35, dus 35 apneus en hypopneus per uur. mijn gemiddelde ahi is nu 2 tot 3. 35 - 3 is 32, dus er worden nu per uur 32 apneus en hypopneus voorkomen, waarbij de ontspanning etc goed opgevangen kan worden met de druk van 5. De overige wel gemeten getallen zijn dus die waarbij de druk dus hoger moet om te voorkomen dat er een te lange duur is.

Ik hoop dat dit klopt, maar dit is mijn idee daarover. Ik denk overigens dat ik er niet te ver naast zit.

Patrick
F&P Icon+ Variabele druk 6-14
F&P verwarmde slang
Msker Resmed Airfit p10
Ahi voor: 35, nu 1 tot 2
Renpat
ApneuForum Member

Berichtdoor Erwin67 » 26 okt 2015 -09:05

Hallo Patrick,

klopt aardig. Jouw eerste meting was natuurlijk ook een moment opname en een AHI van 35/uur had een nacht eerder of later ook anders kunnen zijn, maar je moet ergens vanuit gaan.

Artsen gaan na afloop van de titratieperiode vaak uit van de 90 of 95 % drukinstelling stand. Zeg variabele stand 4-14 cmh2o en na uitlezing zie je bij 90 % staan een druk van 8,5 cmh2o, dan gaan artsen er vaak van uit dat bij deze druk 90 % van de apneus en hyponeus worden onderdrukt. De overige apneus/hypopneus hadden dan een hogere druk nodig. Is je maximumdruk van 14 cmh2o behaald en je hebt dan nog apneus en hypopneus over, dan had de druk hoger moeten zijn dan 14 cmh2o.

De kans bestaat dan echter weer dat er Centraal apneu kan worden uitgelokt of dat je door de hogere druk weer minder gaat ademen waardoor er weer meer hypopneus worden geregistreerd.

Bij mij was de 90 % druk vrijwel altijd 9 cmh2o, nu heb ik hem op 8 cmh2o staan en is mijn AHI tussen 0,5 /uur en 1,5 / uur.

Gr. Erwin
Erwin67
Special Member XL

Berichtdoor cpke » 26 okt 2015 -20:04

. Ik denk dat je eigenlijk hiervoor moet kijken naar de originele meting

Daar ging ik wat van uit :)
maarja.. zoals Erwin aanhaalt is een nachtje in het ZH, in een ander bed, andere omgeving, met camera's op je gericht etc.. ook slechts één moment opname.

Ik ben die nacht zooo slecht in slaap geraakt die nacht.. normaal val ik als een blok in slaap.. en toen heb ik paar uur zitten draaien en keren etc voordat ik uiteindelijk toch in slaap gevallen ben om 5uurtjes later weer wakker te worden omdat de gordijnen in de kamer het licht niet volledig buitenhielden.

Bij mij staat er dat de ahi waarschijnlijk onderschat is door het hevige snurken tussen door.. dus exacte wetenschap is het jammer genoeg dan toch ook niet he

Berichtdoor madrogoud » 27 okt 2015 -15:52

Maar hoe zit het dan als je nachten hebt met hogere AHI op teller, dan die in ziekenhuis?
Mijn dochter heeft twee metingen gehad. Beide rond de vijf. Nu heeft ze echter af en toe een nacht die erboven zit. Hoogste is 7,9 wat ze scoorde.
Moeder van dochter van 11 met slaapapneu, oorzaak onbekend. Gebruikt sinds 21/07/15 Philips REMstar auto a-flex met bevochtiger en Resmed AirFit F10, maat S. Druk op 7 (start 6). AHI start 5.
madrogoud
Member

Berichtdoor Renpat » 27 okt 2015 -17:21

het zijn natuurlijk moment opnames.

Daarnaast is de ahi een combi van apneu en hypopneu. Dus het kan zijn dat er meer hypopneus zijn (dit kun je zien als je de pap uitleest met bijv sleapyhead)

Daarnaast kunnen er meer oorzaken zijn, bij een meting slaap je toch minder goed, omdat het vreemd is en er dus omdat je minder diep slaapt, minder ontspanning is en dus een lagere ahi. In het eigen bed, met de gewenning aan het masker, is er diepere slaap, betere ontspanning en dus meer kans op apneus

Maar dit is mijn getheoriseer, ik weet niet of dit klopt

Patrick
F&P Icon+ Variabele druk 6-14
F&P verwarmde slang
Msker Resmed Airfit p10
Ahi voor: 35, nu 1 tot 2
Renpat
ApneuForum Member

Keer terug naar SleepyHead uitlees Software