Vliegen en CPAP

Alles wat met de aandoeningen te maken heeft. Vraag naar of post over de eigen ervaringen

Moderator: Forum Beheerders

Vliegen en CPAP

Berichtdoor Jan Langenberg » 27 okt 2009 -20:15

Beste mensen,

Ik ga binnenkort een paar dagen naar Frankrijk.
Ik vlieg met de KLM.

De CPAP gaat natuurlijk mee, maar naar ik mag maar 1 stuks handbagage meenemen in het vliegtuig.
Naast m'n CPAP moet ik ook m'n hiv-medicatie meenemen.
Omdat die van levensbelang is, lijkt het me wel zo slim om ook dat als handbagage mee te nemen.

Enfin ... jullie voelen 'm al aankomen:

Wie heeft er wel eens gevlogen met een CPAP en hoe deed je dat met de rest van je handbagage ?

Alvast dank voor een reactie.

Groet,

J@n
Autotrend CPAP met Zest neusmasker.
Jan Langenberg
Junior Member

Berichtdoor Theab » 27 okt 2009 -20:40

Hoi Jan

Ik heb mijn CPAP gewoon als handbagage en dan nog een ruime tas erbij. Dat was verder geen probleem. Natuurlijk wel een verklaring downloaden. De laatste 3 keer moest ik in Nederland steeds mijn PAP uitpakken. In het buitenland niet. Ik neem mijn medicatie altijd dubbel mee. Zowel in de handbagage als in mijn koffer. Dan zit ik niet zonder als een van beide verloren gaat.

Groetjes, Thea
Laatst bijgewerkt door Theab op 27 okt 2009 -20:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Theab
Moderator

Berichtdoor RonalddJ » 27 okt 2009 -20:41

Hallo Jan,

Daarvoor heb je een "medical information sheet" nodig. Dit kun je, downloaden van www.klm.nl. Ga dan naar "stel hier uw vraag" rechtsboven en tik daar medical information sheet.

Moet door huisarts worden ingevuld / ondertekend.
Of, bel de medische dienst van de KLM
Prettige vakantie

Groet Ronald
RonalddJ
Special Member XL

Berichtdoor bprosman » 27 okt 2009 -22:06

maar naar ik mag maar 1 stuks handbagage meenemen in het vliegtuig. / Wie heeft er wel eens gevlogen met een CPAP en hoe deed je dat met de rest van je handbagage ?

Diverse keren gedaan, een CPAP is een "Medical device" , die telt niet mee ofwel je mag dan 2 stuks meenemen. Bij "Vivisol" staat er een downloadbare verklaring op de website. Medische dienst bellen kan ook , maar dat geld meestal meer voor zuurstof.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen zijn grondstewardessen wat "hardleers" , (UK) gewoon volhouden, desnoods manager erbij vragen.

Groeten en prettige vlucht !!, Bram
Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away. - Hilary Cooper
bprosman
Site Admin

Berichtdoor Lav » 28 okt 2009 -09:42

Hallo allemaal,

Op 20 november vlieg ik naar new Delhi. Vlieg voor het eerst, nooit met douane of iets te maken gehad.
Ik heb toen in mijn bipap kreeg in 2003 een medisch paspoort gekregen bij Kempenhaeghe met daarop de stempel van dr Schreuders. Het was een formulier van Vivisol. Daarop staat in het engels frans en nederlands vermeld dat ik dit apparaat nodig heb slapen

vorige week werd ik bezocht door een medewerker van vivsol, Ik vroeg hem wat ik nodig had en of mijn medisch paspoort voldoende was. hij bekeek het sceptisch, nog nooit zo iets gezien. Zei dat ik een douaneformulier van de webside van vivisol moest downloaden. Heb ik gedaan en wat staat er??
Je moet ook een handtekening van je arts hebben

Wat eigenlijk zeggen wil dat ik aan dat paspoort voldoende had.

maar wat nu. De somnovenst-S die ik heb is vrij zwaar, ik schat toch wel 2 kilo. Zit in een grote tas vergelijkbaar met een grote laptoptas. Hoeveel handbagage mag ik meenemen en moet ik echt de klm hierover informeren?

Groetjes, Lav
Lav
V.I.P Member L

Berichtdoor zonnebloem » 28 okt 2009 -09:52

Ik heb ook vaak gevlogen met mijn BiPap, naar Egypte, Spanje, Cuba, Sri Lanka, Tunesie, etc ... en het meeste oponthoud zat hem in het registreren door de vliegmaatschappij.
Hoewel ik zes maanden van tevoren boekte, belde ik nog twee maanden en een week voordat ik weg ging en nog bij het inchecken stond het niet in de gegevens.
KLM kan wel eens moeilijk doen bij apneu, omdat zij je zien als een hoog risico patient.
Dus laat je goed informeren bij de KLM.

Succes,
Miranda.
zonnebloem
V.I.P Member

Berichtdoor bprosman » 28 okt 2009 -10:37

Zoals ik al schreef, vaak gevlogen, ook naar de US. Nooit vantevoren gemeld, behalve bij de incheckbalie. Zelfs de low-cost carriers waar je p er koffer moet betalen (Easy-jet) accepteren het. Vantevoren melden gaat toch in 99% van de gevallen fout. Bij de incheckbalie schrijven ze het dan gewoon op je boarding kaart.

Dit is het formulier wat ik er ingesealed bij heb :

http://www.vivisol.nl/files/download/85 ... laring.pdf

Staat geen doktershandtekening op, zou me ook heel sterk lijken als ze die gaan controleren.

Groeten, Bram
Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away. - Hilary Cooper
bprosman
Site Admin

Berichtdoor Lav » 28 okt 2009 -11:16

Zoals ik al schreef, vaak gevlogen, ook naar de US. Nooit vantevoren gemeld, behalve bij de incheckbalie. Zelfs de low-cost carriers waar je p er koffer moet betalen (Easy-jet) accepteren het. Vantevoren melden gaat toch in 99% van de gevallen fout. Bij de incheckbalie schrijven ze het dan gewoon op je boarding kaart
.

Ik ga naar New Delhi India
Lav
V.I.P Member L

Berichtdoor Valkmir61 » 28 okt 2009 -11:32

Ben 2x naar Florida geweest met de cpap, gewoon in debijbehorende (kekke) tas. Het is zg "medical device" en wordt derhalve niet bij de handbagage geteld als kilo's. Wel als handbagage meenemen!! Hij mag niet ingechekt worden als zg kofferbagage, daar wordt enorm mee gegooid en dat overleefd je cpappie niet....
Ik heb gevlogen met BA en UA en beide keren niks aan de hand met de douane. Ik had keurig mijn medicijnpas bij me en het boekje van de cpap, geen verklaring van Tefa of enige handtekenig van de huisarts.
De douane van Amerika heeft hem wel helemaal uitgepakt maar herkende het apparaat meteen, geen probleem dus. Ik heb hem ook nooit aangemeld bij welke vliegtuigmaatschappij dan ook!

Hele fijne vlucht!

Groetjes Miriam
Een dag niet gelachen = een dag niet geleefd!
Valkmir61
ApneuForum Member

Berichtdoor Valkmir61 » 28 okt 2009 -11:33

oeps, 2x :oops:
Valkmir61
ApneuForum Member

Berichtdoor jnederhand » 28 okt 2009 -17:31

Wij zijn vorig jaar naar India gevlogen, ook met de cpap. Geen enkel probleem gehad. Ook diverse binnenlandse en buitenlandse vluchten gemaakt vanaf Delhi. In India waren ze wel streng met het aantal stuks handbagage, hier hebben we wel rekening mee gehouden. Maar als je met tweeën bent is dat niet zo'n probleem. Ieder 1 dus. Er werd wel een keer gevraagd wat het apparaat voorstelde. Ik heb toen de verklaring van Vivisol (download en zelf ingevuld) laten zien. Geen probleem dus.

John
jnederhand
New Member

Berichtdoor Ger » 06 nov 2009 -10:51

Beste Jan,

Eind augustus tot begin september in Griekenland geweest.
Ik heb de C-pap gewoon meegenomen als handbagage.
Op de heenreis vroeg niemand iets, op de terugreis wel. Ik zei dat het "medical equipment" was en niemand deed verder moeilijk. Ik hoefde zelfs de apparatuur niet te tonen.
Oh ja, van te voren had ik niets aangemeld, ben gewoon op reis gegaan.

Groetjes
Ger
New Member

Berichtdoor evil » 06 nov 2009 -10:58

Ik ben eind oktober naar Turkije geweest. Voor de zekerheid had ik een douaneverklaring meegenomen van Vivisol (Staat op het web) een Longartsverklaring in het NL / EN en nog enkele omschrijvingen wat dat ding nu eigenlijk is maar ik had nergens problemen.

Op schiphol door de scan moesten ze wel even extra kijken maar toen ik zei dat het een CPAP was toen kenden ze het direct. Sterker nog ze vroegen of dat nu echt werkte en ik beaamde dat..... :lol:

Op de terugreis in Turkije ook door de scan. Daar hadden ze even een vraag maar toen ik zei dat het een medical device was was er geen probleem meer. Zelfs na 2 andere scans op verschillende plaatsen op Antalya vliegveld verder geen vragen.

Gr.
Evil
Lucht is gratis! Dat is een opluchting.
evil
Member XL

Berichtdoor Pieter » 06 nov 2009 -16:43

Ik doe de xpap altijd in een extra koffertje handbagage. Nooit problemen tot afgelopen keer ........laptop erbij gedaan, laptop moest er nog een keertje apart door want die is niet te vertrouwen :shock:

Nee nog nooit problemen gehad en ik heb ook geen verklaring voor het apparaat. Ik denk dat ze er zo veel zien per week / maand dat de douane ondertussen ook alle merken en types kent
Ik heb het lichaam van een god..............jammer dat het Boeddha is!
Pieter
ApneuForum Member

Berichtdoor Edwin K » 07 nov 2009 -14:28

Maar die laptops zijn ook niet te vertrouwen. Ik had ooit eens Linux als besturingssysteem ingesteld, en kreeg toch wel wat argwanende blikken van de douane in Turkije.
REMstar® M-series (model 101m)
Respironics neus masker Blue
Druk: 11.5
Aantal apneus bij start: 51+
Aantal apneus laatste controle: ±2
Edwin K
Special Member XXL

Volgende

Keer terug naar Slaapapneu - hoe ga jij ermee om?