Je bent hier:
Tongzenuwstimulator

In de afgelopen jaren is een nieuwe behandeling voor apneu ontwikkeld: de tongzenuwstimulator. Die we ook wel de pacemaker voor de tong noemen, omdat de werking daarop lijkt. Er wordt een klein kastje onder het sleutelbeen geïmplanteerd. Vandaaruit lopen onderhuids twee elektroden. Een naar de long die daar de ademhalingscyclus meet. De ander naar de tongzenuw die daar bij elke ademhalingscyclus een zachte stimulatie geeft. Deze is voldoende om de zenuw te activeren, maar zacht genoeg om de slaap niet te verstoren. Hierdoor wordt de tong naar voren gehouden. Met een afstandsbediening kan ’s avonds en ’s ochtends draadloos het kastje aan- en uitgezet worden en ook de intensiteit van de prikkeling worden ingesteld.

De ingreep wordt door de zorgverzekering, maar wordt zeer selectief toegepast. Ten eerste omdat het een zeer kostbare ingreep is in vergelijking met andere behandelingen voor apneu. Ten tweede omdat de behandeling ook niet voor iedereen geschikt is. Zo moet duidelijk zijn dat iemand echt de cpap niet verdraagt en ook andere behandelingen niet geschikt zijn. Verder is onderzoek in de bovenste luchtweg nodig om te kijken of de tongzenuwstimulator wel een oplossing kan bieden. Verder mag het gewicht van de patiënt niet te hoog zijn (BMI onder de 32).

De ingreep wordt nu toegepast in (klik op de linken voor meer informatie)

De website van de fabrikant van de tongzenuwstimulator geeft ook informatie: Inspire Sleep

Tongzenuwstimulator op onze website

Op onze website staat nog meer informatie over de tongzenuwstimulator